"Bizonyos dolgoknak szükségszerűen meg kell történniük, még akkor is, ha ezek valamilyen szempontból károsak. Kell, hogy az ember ki legyen téve ilyen ártalmaknak, hogy ezeket leküzdve bizonyos erőket szerezzen meg."
Rudolf Steiner
Belépés - Regisztráció
<< Vissza



A nevelés művészete. Szemináriumi beszélgetések és tantervi előadások (12)

12. szemináriumi beszélgetés

[Beszédgyakorlatok. Szexuális felvilágosítás és a növények növekedése. Földrajz: Iparvidékek. Geometria.]

Stuttgart,1919. szeptember 3.

Beszédgyakorlatok:

Ketzerkrächzer petzten jetzt kläglich
Letzfich plötzlich leicht skeptisch

Rudolf Steiner: Akkor vannak csupán helyükön a dolgok, ha kívülről tudjuk mintegy elbúgni a szöveget. Ejtsünk ki tudatosan minden szótagot!

Nur renn nimmer reuig
Gierig grinsend
Knoten knipsend
Pfänder knüpfend

Christian Morgenstern „Wir fanden einen Pfad” (Találtunk egy ösvényt) című művéből:

Wer vom Ziel nicht weiß,
Kann den Weg nicht haben,
Wird im selben Kreis
All sein Leben traben;
Kommt am Ende hin,
Wo er hergerückt,
Hat der Menge Sinn
Nur noch mehr zerstückt.

Wer vom Ziel nichts kennt,
Kann’s doch heut erfahren;
Wenn es ihn nur brennt
Nach dem Göttlich-Wahren;
Wenn in Eitelkeit
Er nicht ganz versunken
Und vom Wein der Zeit
Nicht bis oben trunken.

Rudolf Steiner: A nüánszokat, amelyekkel a versszakokat olvasnunk kell, majd holnap, a harmadik versszak felolvasása után láthatjuk meg csupán.

Néhány kurzusrésztvevő előadja a feladatként kapott összefoglaló bemutatást az eddig megbeszélt növénytani dolgokról.

Rudolf Steiner: Lehetőleg sok példát hozzunk! - A metamorfózis gondolata és a csíra gondolata a tizennégy év alatti gyermekek, különösen a kilenc-tizenegy év közötti gyerekek számára még nem érthető.

Még valamit meg kell itt jegyeznem, ami nagyon fontos. Egészen biztosan figyelemmel kísérték, ahogy az utóbbi időben minden oldalról kifejtették a gyermekek úgynevezett szexuális felvilágosításának a kérdését. Nos, ugyebár ennek során mindenfélét felhoztak pro és kontra. Lényegében három kérdés adódik.

Mérlegelni kell: kinek kell elvégeznie a szexuális felvilágosítást? Aki a nevelő minden felelősségével, komolyan belegondolja magát az iskolai helyzetbe, az hamar rá fog jönni, hogy rendkívül nehéz felvállalni ezt a feladatot. Úgy hiszem, önök közül senki sem adna szívesen szexuális felvilágosítást 12-14 éves kamasz fiúknak és bakfis lányoknak.

Másodsorban arról van szó: Hogy nézzen ki a szexuális felvilágosítás? Ez sem olyan könnyű dolog, hogy hogyan is lássunk hozzá.

Harmadszor az a kérdés: Hol történjék? Hol helyezzük el? A természettudományok tanításánál-e és így tovább.

Ha helyes pedagógiai-didaktikai szempontok szerint végeznénk a tanítást, úgy a dolog egészen önmagától adódna. Ha úgy járnak el, hogy a növekedés folyamatát a fényhez, a levegőhöz, a vízhez, a földhöz stb. kapcsolódva magyarázzák el a gyerekeknek, akkor olyan fogalmakat épít be a gyermek, hogy önök lassan rátérhetnek a megtermékenyítési folyamatra a növényeknél, és azután az állatoknál és az embernél. De nagyban kellene rátekintenünk a dologra, a növényeket fényből, vízből, földből keletkeztetni, röviden: azokat a képzeteket előkészíteni, amelyekre egyáltalában a bonyolult növekedési és megtermékenyítési folyamathoz a gyermek képzeletének szüksége van. Hogy oly sokat fecsegtek a szexuális felvilágosításról, az annak a bizonyítéka, hogy az oktatás módszerei nincsenek rendben manapság, máskülönben már egészen korán megteremtették volna az elemeit olyan szemérmesen tiszta képzetekből kiindulva, mint a növekedés folyamatának a fényhez, a levegőhöz, a vízhez, stb. kapcsolódó magyarázata.

M. földrajzi fejtegetéseket végez a középső illetve alsó Rajna-menti vidékekről.

Rudolf Steiner: Térképrajzolásnál a hegyeket barnával, a folyókat kékkel kellene rajzolnunk. A folyókat mindig folyásuknak megfelelően az eredésüktől indulva kellene rajzolni, sohasem a torkolatuknál kezdve. Kell még egy térkép a talajviszonyok és a természeti kincsek, szén, vasérc, arany, ezüst ábrázolásához, azután egy másik a városoknak, az iparnak és így tovább.

Felhívom a figyelmüket arra, hogy fontos kiválasztani egy részt, és úgy tagolni a tartalmakat, hogy gyakorta visszatérjünk ehhez a területhez. Az előadás módja is igen fontos itt. Próbáljanak meg jól belehelyezkedni az anyagba, hogy így a gyermeknek mindig az legyen az érzése, hogy úgy írunk le, teljesen beleélve magunkat, amikor az iparról beszélünk, mindig úgy, mintha csak ott dolgoznánk. A bányászatnál szintúgy, és így tovább. Lehetőleg élettel telve! Minél élettelibben ábrázolunk, annál inkább együttműködnek a gyerekek.

T. levezeti a területszámítást, a négyzetből kiindulva és áttérve a téglalapra, parallelogrammára, trapézra, háromszögre.

Rudolf Steiner: Nehéz megtanítani a gyermeknek, mi is egy szög valójában. Fel tudnának hozni egy módszert, amivel megmutatnák ezt a gyermeknek? Talán emlékeznek arra, milyen nehéz is volt meghatározni - arról nem is beszélve, hogy lehetnének önök közt olyanok, akik nem is tudják még - mi is egy szög valójában.

Oly módon fogják megtanítani a gyermeknek, hogy mi is egy nagyobb szög illetve egy kisebb szög, hogy először olyan szögeket rajzolnak fel, amelyeknél a szögszárakat egyszer nagynak, másszor kicsinek rajzolják. Melyik szög a nagyobb? - Mindkettő egyforma nagy!

Azután egyszerre két-két gyermeket ugyanabból a pontból kiindulva elindítunk, és megmagyarázzák nekik, hogy az egyik alkalommal egy nagyobb szöget, a másik alkalommal egy kisebb szöget zártak be.

Amikor kisebb szöget zártak be, akkor közelebb futnak egymáshoz a vonalaik. Amikor nagyobb szöget, akkor távolabb futnak egymástól. A könyökhajlaton is bemutathatjuk ezt.

Jó, ha már korábban megvan egy elképzelés a nagyobb illetve kisebb szögekről, még mielőtt elkezdünk a kör által szöget mérni.

T. tovább beszél a parallelogramma téglalappá alakításáról, hogy világossá tegye, hogy a terület az alap és a magasság szonátával egyenlő.

Rudolf Steiner: így is eljárhatunk. De ha az egész gondolatmenetet holnapra még egyszer egy valamelyest más talajra állítaná, akkor ugyebár talán ajánlatos volna elgondolkodni arról, hogy nem taníthatnánk-e meg a felületnek, mint olyannak illetve a terület nagyságának a fogalmát valamilyen racionális módon a gyermeknek. A gyerekek ismerik a négyzetformát, és önök most azt akarják megtanítani nekik, hogy ez egy felület, és hogy ennek nagyobb vagy kisebb lehetne a területe.

Másodszor: Gondolkodjanak el holnapra azon, hogyan állítanának feladatokat a gyerekeknek, amelyekben levezethetnék a számolást számok felírása nélkül, amit egyébként mindig fejszámolásnak neveztünk.

Képzeljék csak el, hogy ezt a feladatot adnák a gyermeknek: Valahonnan elindul egy futár, ennyi és ennyi mérföldet tesz meg, és sokkal őutána elindul egy másik futár is, aki nem gyalogol, hanem kerékpáron utazik, ő pedig ennyi és ennyi mérföldet tesz meg. Mikor éri be a kerékpáros futár a gyalogló futárt? Ezt úgy kell kezelnünk, hogy a gyerekek egy bizonyos lélekjelenlétet fejlesszenek ki szituációk megragadásában, illetve szituációk áttekintésében.

  Hiba és javítás beküldése... Megjelölés olvasottként